پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ قلعه رودخان کجاست | نکات ضروری برای بازدید + عکس

⚡ قلعه رودخان کجاست | نکات ضروری برای بازدید + عکس

⚡ قلعه رودخان کجاست | نکات ضروری برای بازدید + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
09 اردیبهشت 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ قلعه رودخان کجاست | نکات ضروری برای بازدید + عکس جهت اجاره و رزرو



  • همه چیز درباره قلعه رودخان

قلعه رودخان از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران در شمال کشور است که آن را با کارکرد نظامی بنا کرده‌اند. این قلعه تاریخی در میان جنگل‌های انبوه، در دل طبیعتی رویایی و زیبا قرار دارد. قلعه رودخان فراز و نشیب‌های تاریخی زیادی به خود دیده و طبیعت اطراف آن، این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری طبیعی-تاریخی تبدیل کرده است. 

پاییز قلعه رودخان

پاییز قلعه رودخان

  • قلعه رودخان کجاست؟

آدرس قلعه رودخان : استان گیلان،۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن

ساعت بازدید : 6 ماه ابتدای سال - 8 صبح تا 18 عصر

                  6 ماه انتهای سال - 8 صبح تا 16 عصر

هزینه ورودی : 10 هزار تومان به ازای هر ماشین در سال 1402

قلعه رودخان از جاهای دیدنی فومن در استان گیلان است. این قلعه زیبا در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن و در نزدیکی روستای رودخان قرار دارد. موقعیت بسیار خوب این قلعه در ارتفاعات و در میان جنگل‌های انبوه، آن را به مکانی خاص و جذاب تبدیل کرده است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا، حدود ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر است. 

روستای رودخان

روستای رودخان

  • مسیر دسترسی به قلعه رودخان

اگر جزو کسانی هستید که از خود می‌پرسید، چه جوری بریم قلعه رودخان؟ با ما همراه شوید تا به پاسخ خود برسید. برای دسترسی به قلعه رودخان، ابتدا به شهر فومن بروید؛ سپس مسیر جاده قلعه رودخان را پیش بگیرید. 

 

مسیر دسترسی از رشت به قلعه رودخان

مسیر دسترسی از رشت به قلعه رودخان

با عبور از روستاهای کردمحله، گشت رودخان، ملسکام و سعیدآباد و طی مسافت ۲۰ کیلومتر از فومن به قلعه رودخان می‌رسید. بعد از آن حدود یک و نیم تا دو کیلومتر از پارکینگ را پیاده می‌روید تا به پله‌های قلعه برسید. 
فاصله تهران تا قلعه رودخان، حدود پنج ساعت و ۳۰ دقیقه و فاصله رشت تا قلعه رودخان نیز نزدیک به ۴۹ کیلومتر (1 ساعت) است. فاصله ماسال تا قلعه رودخان نیز حدود یک ساعت و ربع و فاصله قلعه رودخان تا ماسوله را نیز به همین اندازه گزارش کرده‌اند. 

 

مسیر دسترسی از تهران به قلعه رودخان

مسیر دسترسی از تهران به قلعه رودخان

  • درباره قلعه رودخان

گیلان در گذشته به دو منطقه بی یه پس و بی یه پیش تقسیم می‌شد. شهر فومن سال‌های زیادی مرکز گیلان غربی بود. این موقعیت سبب می‌شد قلعه‌ای محکم برای دفاع از آن بنا کنند. سابقه قلعه رودخان به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد. این قلعه در دوره ساسانیان و در زمان حمله اعراب به ایران بنا شده است. به گزارش منابع تاریخی قلعه رودخان در دوره سلجوقیان مرمت شد. 

قلعه رودخان باشکوه

نمای کلی قلعه رودخان

برای بنای قلعه رودخان، از قطعه سنگ‌های زیاد با ابعاد مختلف استفاده شده است. طبقات بالای برج‌ها و پوشش سقف و کف آنها با آجر ساخته شده‌اند. در ساخت درب‌های قلعه، پوشش داخلی سقف طبقات اول و پنجره‌ها از چوب استفاده شده است. مصالحی که برای ساخت قلعه به کار رفته‌اند به علت وجود رطوبت بالا در منطقه، از جنس ساروج، آهک و ملات گچ همراه با خاکستر هستند. 
قلعه رودخان در کنار رودخانه «دژ رودگان» قرار دارد که در گذر زمان به قلعه رودخان تغییر نام داده است. واژه رودخان از رودخانه گرفته شده است. بنابراین نام قلعه را نیز از نام رودخانه‌ای گرفته‌اند که نزدیک آن قرار دارد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

 

قلعه رودخان در زبان تالشی به «قله رخون» نیز مشهور است. نام‌های سکسار، سگسال، هزارپله و حسامی اسامی دیگری است که برای قلعه رودخان استفاده می‌شود.

  • معماری قلعه رودخان

قلعه رودخان به سبک قلعه‌های نظامی ساخته شده است. این قلعه پله‌های زیادی دارد. شاید از خود بپرسید؛ قلعه رودخان چند پله دارد؟ قلعه رودخان ۱۶۰۰ پله دارد. معماری پله‌ها جدید هستند و برای استفاده گردشگران ساخته شده‌اند. پله‌های اصلی قلعه با کاووش‌های باستان‌شناسان از زیر خاک بیرون آمده‌اند. تعداد پله‌های قدیمی آن ۹۳۵ پله بوده است؛ به این جهت این قلعه را هزارپله نیز می‌گویند.

دژ رودخان

محوطه قلعه رودخان

قلعه رودخان ۶/۲ هکتار مساحت دارد؛ طول این قلعه حدود ۵۰۰ متر و عرض آن در برخی جاها متفاوت است. بلندی باروها و برج‌های قلعه رودخان به حدود ۱۵۰۰ متر می‌رسد. مصالحی که در این قلعه به کار رفته است از جنس سنگ و آجر هستند. 
قلعه رودخان از دو بخش قورخانه و ارگ تشکیل می‌شود. ارگ، شاه‌نشین قلعه رودخان و حرمسرا و قورخانه، محل فعالیت نظامی و زندگی سربازان بوده است. ارگ قلعه دو طبقه دارد و در قسمت غرب قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این قلعه نیز از جنس آجر هستند.
 قراول‌خانه نیز در شرق است و در دو طبقه آن را ساخته‌اند. نورگیرها و روزنه‌های بسیاری در دیوارهای قلعه وجود دارد که به وسیله آنها، از داخل قلعه به فضای بیرون آن مسلط می‌شدند. 

قلعه رودخان

نمای بیرونی قلعه رودخان

  • بخش‌های مختلف قلعه رودخان

قلعه رودخان روی دو قله بلند بنا شده است و به سه بخش شرق، غرب و میانی تقسیم می‌شود. بخش شرقی بنا، روی یک تپه به ارتفاع ۶۷۰ متر قرار دارد و با یک دروازه از بخش‌های دیگر آن جدا می‌شود. بنای قلعه با کارکرد نظامی ساخته شده است و از دروازه ورود، در اضطراری، زندان، واحدهای مسکونی و دو برج بزرگ تشکیل می‌شوند. 
بخش میانی بنا در پایین‌ترین سطح قلعه قرار دارد و دروازه اصلی را شامل می‌شود. بخش غربی بنا روی یک شیب تند قرار دارد و بخش‌هایی نظیر ورودی، آبریزگاه، آب‌انبار، شاه‌نشین، سردخانه و واحدهای مسکونی را دربر می‌گیرد. 

نمای کلی از قلعه رودخان

قلعه رودخان باشکوه

در ورودی قلعه رودخان در سمت شمال است و دو سوی آن، دو برج بزرگ قرار دارند. کتیبه‌ای که در موزه رشت قرار دارد، ابتدا در بالای قلعه قرار داشت. دورتا دور قلعه برج‌های دیدبانی دیده می‌شوند که در پایین آن توپر و در بالای آن توخالی هستند. اتاق‌های هشت ضلعی بنا در بالا طاق‌های گنبدی دارند و داخل دیوارها و برج‌های آن وزنه‌هایی شیب‌دار است که برای تیراندازی و ریختن مواد مذاب استفاده می‌شد.  
بعضی از برج‌های قلعه دو طبقه دارند و سقف بعضی از آنها از جنس چوب است. اجاق و دودکش‌هایی در بنا دیده می‌شود که در سرمای زمستان برای اسکان سربازها مناسب بود. 

چشم انداز قلعه رودخان

محوطه قلعه رودخان

بخش اصلی بنای قلعه، شاه‌نشین است. این بخش در بالاترین قسمت قلعه قرار دارد و از لحاظ ساختار با دیگر بخش‌ها متفاوت است. بخش‌های تحتانی، فوقانی و تراس، مکان‌های مناسبی برای تماشای قلعه هستند. 
چشمه آبی در نزدیکی قلعه قرار دارد که اصلی‌ترین منبع تامین آب قلعه بوده است. این چشمه بعد از زلزله گیلان در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی خشک شد. چشمه در سال‌های بعد از آن به وسیله میراث فرهنگی استان گیلان احیا شد. 
کوهی در ضلع جنوبی قلعه است و غاری درون آن قرار دارد که طبق قول مردم محلی، جایگاه استقرار نگهبانان بوده است؛ تا در صورت بروز حمله به قلعه علامت دهند. 

نمایی از قلعه رودخان

محوطه قلعه رودخان

  • آب و هوای قلعه رودخان

آب و هوای قلعه رودخان، مانند دیگر جاهای شمال ایران معتدل و مرطوب؛ اما در فصل‌های مختلف سال یکی نیست. آب و هوای قلعه در فصل بهار بسیار مساعد است؛ زیرا هوای کوهستانی و خنک منطقه به همراه سرسبزی جنگل دست به دست هم می‌دهند تا خاطره‌ای جذاب از قلعه را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارند. 
فصل تابستان در قلعه رودخان، مانند دیگر جاهای شمال ایران، رطوبت بسیاری دارد. گرمای تابستان منطقه به علت کوهستانی بودن آن، از جاهای دیگر کم‌تر است؛ اما رطوبت جنگل در این فصل، گردشگران را کمی آزار می‌دهد. 

نمای دور از قلعه رودخان

نمای کلی قلعه رودخان

فصل پاییز در قلعه رودخان، زیباترین شکل ممکن را دارد. زیبایی رنگ قرمز، زرد و نارنجی درختان در جنگل با آب و هوای خنک منطقه، به گردشگران حال و هوای خاصی می‌دهد. هوای قلعه رودخان در فصل زمستان، به علت برف‌گیر بودن منطقه سرد است. از این رو مسیر دسترسی به قلعه در فصل زمستان، سفر به آن را خطرناک می‌کند. 

مسیر قلعه رودخان

محوطه قلعه رودخان

  • بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

فصل بهار بهترین زمان سفر به قلعه رودخان است. سرسبزی و طراوات جنگل در این فصل، به همراه هوای مطبوع آن، موسیقی دلنواز طبیعت و فضای رویایی که دارد، آن را برای سفر به قلعه رودخان مساعد می‌کند. 
گردشگران بسیاری در فصل تابستان به بازدید قلعه رودخان می‌روند. این گردشگران با وجود رطوبت زیاد جنگل، برای فرار از گرمای تابستان به جنگل‌های فومن سفر می‌کنند. طبیعت زیبای اطراف قلعه در فصل پاییز و رنگارنگی آن، طبیعت‌گردان را در این فصل نیز جذب تماشای زیبایی‌های قلعه می‌کند. 

زمستان قلعه رودخان

زمستان قلعه رودخان

  • تفریحات قلعه رودخان

قلعه رودخان جزو جاذبه‌های معروف فومن به شمار می‌رود؛ بنابراین امکانات رفاهی بسیاری در آن برای بازدید گردشگران فراهم شده است. امکانات قلعه به دو بخش تقسیم می‌شوند. امکاناتی که پیش از پله‌نوردی به آنها برخورد می‌کنید و امکانات قلعه که چندان زیاد نیستند. 

امکانات قلعه، پیش از پله‌نوردی، رستوران‌هایی با منوی غذاهای محلی، عکاسخانه، فروشگاه‌های سوغاتی و صنایع دستی را شامل می‌شوند. در این بخش، علاوه بر ثبت خاطرات سفر خود در عکاسخانه، غذاهای محلی فومن را تست کنید و لذت ببرید. این بخش از قلعه، آب آشامیدنی دارد و به نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز مجهز است.

ورودی قلعه رودخان

درب ورودی قلعه رودخان

محوطه قلعه که قسمت بعد از پله‌های قلعه را دربرمی‌گیرد، تنها به آب آشامیدنی، نمازخانه و سرویس بهداشتی مجهز است و امکانات ویژه دیگری ندارد. 
اگر قصد استفاده از ساحل و تفریحات ساحلی را دارید، به ساحل بندر انزلی بروید و از تفریح در آنجا لذت ببرید. ساحل انزلی نزدیک‌ترین ساحل به قلعه رودخان است. فاصله بندر انزلی تا قلعه رودخان حدود ۱۰۰ کیلومتر (2 ساعت) است. 

نمای کلی از قلعه رودخان

نمای بیرونی قلعه رودخان

  • جاهای دیدنی قلعه رودخان

برای بازدید از قلعه رودخان، باید ورودی بپردازید. ساعت بازدید قلعه نیز در ۶ ماهه ابتدای سال، از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر و در ۶ ماهه دوم سال، از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر است. جاهای دیدنی قلعه رودخان در اطراف آن زیاد هستند که از تماشای طبیعت آنها لذت خواهید برد. در ادامه به برخی از این جاذبه‌های دیدنی اشاره می‌کنیم. 

 پارک جنگلی قلعه رودخان

پارک جنگلی قلعه رودخان از جاذبه‌های طبیعی و زیبای گیلان است. این پارک جنگلی زیبا بسیار خوش آب و هوا است و طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارد. وسعت این پارک جنگلی حدود ۱۸۷۰ هکتار است و در ۲۰ کیلومتری شهر فومن قرار دارد. این پارک زیبا در نزدیکی روستای گوراب و روی یک کوه قرار گرفته است.
در این پارک زیبا، مسیر پیاده‌روی، کلبه‌های جنگلی و کمپ‌های طبیعی برای تفریح و استراحت گردشگران دیده می‌شود. 

روستای رودخان

پارک جنگلی قلعه رودخان

 غار خون فوشه

غاری در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد که به غار خون فوشه شهرت دارد. این غار حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و از جاذبه‌های تماشایی منطقه محسوب می‌شود. فضای اطراف غار، جنگلی است و بسیاری از گردشگران برای تماشای آن به منطقه سفر می‌کنند. اگر به بازدید قلعه رودخان رفتید، سری هم به این غار بکر بزنید.
اطراف غار خون فوشه بهترین جا برای فرار از شلوغی شهر است. این غار از جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود و از لحاظ تاریخی ارزش بسیار زیادی دارد. قدمت این غار به حدود ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.  

غار خون فوشه

غار خون فوشه

 پارک فومن

پارک فومن از دیدنی‌هایی است که هنگام بازدید از قلعه رودخان می‌توانید از آن بازدید کنید. این پارک به علت وجود مجسمه چهار دختران شهرت یافته است. این مجسمه‌های رنگی زیبا، نماد حضور پررنگ خانم‌های فومنی در اقتصاد و زندگی شاداب آنها به‌شمار می‌رود. 
یک مجسمه معروف دیگر نیز در این پارک دیده می‌شود که به مجسمه آناهیتا مشهور است. این مجسمه از اعتقادات باستانی ایرانیان سرچشمه می‌گیرد و آناهیتا را در حال راندن ارابه چهار اسبه خود نشان می‌دهد. در اعتقادات باستانی ایرانیان و کتاب اوستا، ایزد مهر ارابه خود را با چهار اسب می‌تازاند. 
در این پارک، وسایل بازی برای استفاده کودکان و نوجوانان وجود دارد. خانواده‌های فومنی هنگام حضور در پارک از آنها برای تفریح کودکان خود استفاده می‌کنند. 

پارک فومن

پارک فومن

باغ وحش فومن 

باغ وحش فومن مکانی حفاظت شده در طبیعت اطراف فومن محسوب می‌شود. این منطقه، زیستگاه حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه جنگلی، سیاه‌گوش و گورکن است. گردشگران و طبیعت‌گردان از بخش کوهپایه‌ای و جلگه‌ای باغ‌وحش فومن استفاده می‌کنند. 
گردشگران از تماشای رودخانه‌های خروشان، آبشارهای رویایی، درختان هیرکانی و هوای خنک آن غرق لذت می‌شوند و خاطرات آنجا مانند تصویری وصف‌ناشدنی در ذهن آنها باقی می‌ماند.

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه در کنار جاده فومن به ماسوله قرار دارد. این آبشار زیبا از میانه کوه می‌جوشد و بیرون می‌ریزد. آبشار در ارتفاع ۶۷۰ متری سطح دریا و در میانه جنگلی انبوه قرار دارد. حوضچه‌ای کوچک در پایین آبشار است که بر زیبایی آن می‌افزاید. در نزدیکی آبشار استراحتگاه، رستوران و قهوه‌خانه برای استفاده گردشگران دیده می‌شود. 
ارتفاع آبشار لارچشمه، حدود ۶ متر است و در منطقه‌ای جنگلی قرار دارد. منظره‌های جذابی در اطراف این آبشار وجود دارد که برای عکاسی مناسب هستند. ثبت لحظات رویایی قرارگیری کنار آبشار از جذاب‌ترین خاطرات به یادماندنی این منطقه است. 

آبشار لارچشمه

آبشار لار چشمه

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود که به فومن نزدیک است. مسیر دسترسی به این آبشار زیبا را سنگ‌فرش کرده‌اند و از دل جنگل می‌گذرد. بعد از عبور از این جاده تماشایی به جنگل می‌رسید و آب سرازیر شده از آبشار را می‌بینید. 
بعد از دسترسی به آبشار، از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید. اگر هوا خوب بود، در حوضچه آب، آبتنی کنید. حتما لباس‌های اضافه همراه خود ببرید تا در صورت خیس شدن، لباستان را عوض کنید که سرما نخورید.  

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن

 جنگل گیسوم

جنگل گیسوم از جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است که حدود ۹۰ کیلومتر با قلعه رودخان فاصله دارد. برای دسترسی به این جنگل و گشت و گذار در آن، باید یک ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی کنید. اگر به طبیعت جنگلی و کشت و گذار در آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این جنگل زیبا را هم ببینید و لذت ببرید.  

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم

روستای پلکانی ماسوله

روستای تاریخی ماسوله از جاذبه‌های دیدنی شمال ایران است که هرساله گردشگران بسیاری را از جای تا جای دنیا برای تماشای خود جذب می‌کند. معماری پلکانی این روستای تماشایی، شهرت جهانی دارد و طبیعت رویایی آن بسیار چشم‌نواز و آرامش‌بخش است. 
بافت تاریخی روستا، معماری پلکانی، آب و هوای کوهستانی خنک، کوچه‌های قدیمی سنتی و بازار محلی جذاب آن، ویژگی‌هایی است که بر زیبایی این روستای تماشایی می‌افزاید. 

ماسوله

ماسوله

  • شکم‌گردی در قلعه رودخان

ابتدای مسیر دسترسی به قلعه رودخان، رستوران‌ها و کافه‌های محلی برای گردشگران تدارک دیده شده است.کسانی که اهل شکم‌گردی هستند و به تست غذاهای مختلف در طول سفر علاقه‌ دارند، می‌توانند از غذاهای محلی بخورند که در این رستوران به گردشگران ارائه می‌شود و لذت ببرند. 
علاوه بر رستوران‌های قلعه رودخان، رستوران‌های دیگری نیز در اطراف قلعه و نزدیک به آن قرار دارد که گردشگران از صرف غذا در آن لذت می‌برند. رستوران گیلانک و کافه‌رستوران یاس نیز حدود دو کیلومتر با قلعه فاصله دارند.  

سرو غذا در رستوران گیلانک

سرو غذا در رستوران گیلانک

  • سوغات قلعه رودخان

سوغات قلعه رودخان، همان سوغات فومن است. بازارچه قلعه رودخان که به بازار اسکموفروش‌ها شهرت دارد، بهترین جا برای خرید سوغات است. در این بازار با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و زیبای گیلکی، لحظات شاد و شیرینی را برای خود ماندگار می‌کنید. فروشگاه‌های محلی، غرفه‌ها، صنایع دستی و عکاسی با لباس محلی از جاذبه‌های این بازارچه هستند.
در بازارچه قلعه رودخان، کلوچه‌های فومنی، چای لاهیجان، رشته خشکار، ترشی هفت‌بیجار و برنج گیلان به گردشگران عرضه می‌شود. صنایع دستی چون حصیر از دیگر سوغاتی‌هایی است که در شهر فومن نصیبتان می‌شود.

کلوچه فومن

کلوچه فومن

  • اقامت در قلعه رودخان

اگر قصد سفر به قلعه رودخان را دارید و می‌خواهید شب را در آنجا سپری کنید، اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اجاره سوئیت و ویلا در پایین قلعه و یا استفاده از هتل‌های فومن از گزینه‌هایی هستند که از انتخاب آنها لذت می‌برید. 
برپایی کمپینگ در میان فضای دلنشین جنگل، نوع دیگری از اقامت است که برخی طبیعت‌گردان از آن استقبال می‌کنند. چادر زدن در قلعه رودخان، انتخابی است که طبیعت‌گردان بسیار از آن استقبال می‌کنند. نوشیدن چای و صرف سیب‌زمینی آتشی در شب جنگل، بسیار لذیذ و به‌یادماندنی است.

کمپینگ در روستای رودخان

کمپینگ در قلعه رودخان

  • نکات ضرروی سفر به قلعه رودخان

دسترسی به قلعه رودخان نیازمند بالا رفتن از پله‌های بسیاری است؛ پس خودتان را آماده پله‌نوردی کنید. در بازدید از این قلعه، کفش‌های مناسب بپوشید که خسته نشوید؛ زیرا این مدت شاید سه ساعت طول بکشد.
قلعه رودخان برای افرادی که آمادگی جسمانی ندارند، کودکان، افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی مناسب نیست. اگر قصد دارید از رستوران پایین قلعه استفاده نکیند، خوراکی و وعده‌های غذایی را همراه خود ببرید. 

روستای رودخان

روستای رودخان

هنگام سفر به قلعه رودخان، تنها وسایل ضروری را با خود ببرید که خسته نشوید. دوربین عکاسی، آب آشامیدنی، چوب دستی یا عصای کوهنوردی را همراه خود ببرید. پول نقد برای پرداخت ورودی همراه داشته باشید. 
قلعه رودخان بیشتر مورد علاقه طبیعت‌گردان است؛ اما علاقه‌مندان به تاریخ ایران نیز می‌توانند از این منطقه بازدید کنند و علاوه بر تماشای برگی از تاریخ، از فضای اطراف قلعه و طبیعت زیبای آن نیز لذت ببرند. با سفر به این مکان زیبا، خاطراتی به یادماندنی را برای خود رقم بزنید. 


 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ